Síndrome Postvacacional - Setembre 2017

Salut Laboral -Setembre 2017

SÍNDROME POSTVACACIONAL

 

L’inici del període docent posa fi als dies de platja i a la sensació de no tenir cap preocupació, de forma sobtada, encara més quan ens incorporen a les aules amb els estudiants.

Si aquest inici de curs  genera disminució de la capacitat de concentració, decaïment, somnolència, falta d'adaptació laboral, falta de motivació, falta de ganes de menjar, dolor muscular, canvi de caràcter, desànim, irritabilitat, apatia, tensió, tristesa, nerviosisme, ansietat, depressió, mal d'estómac, taquicàrdies, sensació d'ofec, insomni, entre d’altres símptomes, probablement estiguis patint el síndrome postvacacional, fet que repercuteix sobre la seva qualitat de vida.

Aquesta síndrome genera reaccions al nostre organisme i la nostra psique que es produeixen en passar del descans i l'oci de forma més o menys sobtada al treball exigent, el que implica un esforç d'adaptació per a tothom. I és explicable per canvis en els cicles d'activitat, canvi en els menjars, reajustaments personals, canvi social, percepció subjectiva de la tornada a la feina, expectatives negatives de convivència amb companys o caps, reorganització de la casa, etc.

Estadísticament els treballadors més propensos a patir aquesta síndrome són entre d’altres els que treballen en un entorn desagradable, els que no tenen il·lusió per la tasca que desenvolupen i els que gaudeixen d’un llarg període de vacances.

Per això, és important aprendre a gaudir del nostre treball i del nostre temps lliure, buscant reptes i centrant-nos en el positiu. No obstant això, la síndrome o depressió postvacacional és passatgera. Quant estiguem situats a la rutina, els símptomes desapareixeran. No cal desesperar i si se segueixen alguns consells, la seva superació serà molt més fàcil. Si els símptomes de depressió o estrès es perpetuen més enllà d'uns quinze dies és recomanable consultar amb un metge, ja que podria aparèixer un veritable síndrome d'ansietat generalitzada o estrès crònic que requeriria un tractament més específic.

 


 CONSELLS QUE PODER FER FRONT A AQUESTA SÍNDROME

 

·      Tornar progressivament a la rutina habitual, ja que es recomana que la incorporació ha de ser gradual i és molt important no ser excessivament exigent amb nosaltres mateixos.

·      Hàbits de vida saludables. Practicar exercici físic afavoreixen el benestar. Ajudar a esvair la ment, a mantenir-se actiu i allibera endorfines. Començar amb una activitat esportiva suau que et permeti desconnectar després de la feina.  No s’ha d’oblidar la alimentació, una dieta sana i equilibrada, els sucres, els greixos i els productes processats incrementaran la sensació de cansament i fatiga. Procura menjar fruites i verdures de forma diària.

·      Descansar per no tenir la sensació permanent de cansament. No oblidis dormir entre 7 i 8 hores diàries, establint unes rutines que et permetran que seguir amb un cert bioritme. Aixecar-te a la mateixa hora i no anar a dormir molt tard.

·      Pensar en positiu de la tornada a la tasca i la situació laboral. Situat en el present, no avancis esdeveniments, ja que es possible que et generi una sensació de buit, ansietat i estrès. Estem ja a Setembre i un s’ha de centrar amb el que realment importa, avui.

·      Gaudir del temps lliure que disposes i fes aquelles coses que t’agraden. Pots mirar d’ampliar la teva agenda fent plans divertits fora de la feina, això et permetrà descansar de la teva tasca diària, ja que trencarà la monotonia. Aquestes activitats t’han de motivar, ja que es realitzen després d’un dur dia de treball.

·      Organitzar per no posposar, i així no sentir-te superat per les tasques pendents. En la mesura que puguis comença per les tasques simples, per anar assumint reptes a poc a poc.

 

Després de la tempesta sempre surt el sol!!!!!